Selvudvikling og selvstændighed,  Vægttab

6 måneders status på Operation 15 kg

Det er sidste søndag i advent og der er gået 6 måneder siden, jeg startede Operation 15 kg. Jeg har i alt tabt mig mindre end 5 kg på det halve år, men vægten har dog været nede og vende på 75 kg (Altså et vægttab på 6,6 kg). Der har været mange ting, jeg har gjort og ikke gjort i den halve år og det har været lærerigt. Jeg har registreret hver dag, hvad jeg vejede og hver morgen, når vægten var gået op eller ned kunne jeg huske tilbage på dagen før og gennemgå hvad jeg spiste og hvor meget jeg fik rørt mig. Vægten tastede jeg ind og har lavet en grafisk oversigt over.

Skærmbillede 2014-12-21 09.16.21

Den lange lige streg ved 76,7 kg er en periode, hvor jeg havde lagt projektet lidt på hylden og derfor ikke vejede mig.

Hvis I lægger mærke til det så bevægede vægten sig lidt hoppende, men dog jævnt nedad i starten indtil dag 76. Derfra er der en stigning i en periode, et fald og så ellers bare op. Den første periode, hvor vægten bare falder er sommerferien, så stiger vægten jævnt ved studiestart, falder omkring en måned inde, hvor jeg “tog mig sammen” og så fik jeg for meget og gav slip så vægten bare er steget siden.

Det jeg bider specielt mærke i er, hvor svært det har været at spise rigtigt efter studie-start og især når jeg også arbejder ved siden af. Så reduceres mit liv til et siddende liv foran skærmen, hvor jeg enten sidder til en forelæsning, sidder og studerer, sidder på arbejde foran skærmen og i fritiden bliver siddende nu bare med Facebook, MinDør, bryllupsplanlægning og serier.

Jeg har også lagt mærke til hvad årstidens udvalg af frugt og grønt gør for vægttabet. I sommers spiste jeg vanvittig mange jordbær og især kirsebær. Det føltes ikke som et offer at spise dem, for de smager åndssvagt godt. Men pludselig kunne man ikke få dem længere og alt hvad Netto har er æbler, appelsiner og rodfrugter. Jeg kan godt spise æbler og appelsiner, men det er overhovedet ikke en hurra-oplevelse på linje med kirsebær. Så det har efter efteråret rigtig satte ind været svært for mig, at lure, hvad jeg lige kunne spise, der var billigt, hurtigt, nemt og lækkert.

I en lang periode tog jeg billeder hver gang jeg spiste noget og så ved dagens slutning sendte jeg billederne til min søster, som derved blev min eksterne vagthund. Det trickede et eller andet i mig, at jeg skulle bekende mine kalorier til et andet menneske og jeg lagde derfor energi i ikke at spise mærkelige skodting og at portionerne ikke var for store.

Så de 3 største indsigter jeg har fået på de her 6 måneder er

1. Skab masser og masser af luft i kalenderen, så følelsen af åååååh jeg har så travlt minimeres. Prioriter madplaner, indkøb og tilberedning af mad og forbered dig på dagens måltider allerede om morgenen.

2. Lær hver årstid at kende. Frugt og grønt udvalget skifter og det tager tid at blive fortrolig med varerne. Hav tålmodighed og husk at det første år er det sværeste, men også mest lærerige. Herefter bliver det et spørgsmål om rutine.

3. Anret maden, så den bliver en visuel oplevelse. Jeg anrettede maden som en enkelt portion, så jeg fra starten havde besluttet hvor meget jeg spiste. Tag evt. et billede, hvis du er ligeglad med at de andre kigger og spørger om havregrøden skal på Instagram. Spis portionen og tag f.eks. et tyggegummi i munden, så de andres fortsatte snacken ikke lokker dig til også at sidde og hyggespise.

Jeg har også i det her halve år lært et og andet om, hvordan min krop mærkes og ser ud, når bare vægten er lidt anderledes. Hvordan tøjet sidder, hvor hårdt det er at gå op af trapper, hvordan formen ændrer sig for hvert kg, der forsvinder og kommer tilbage. Og jeg har lært noget om, hvor mine grænser går, hvor stor en indsats jeg gider gøre og hvor meget tid, jeg kan vie projektet, når jeg samtidig studerer, har et socialt liv og planlægger bryllup. Og min konklusion er at jeg sagtens kan tabe mig, men at nogle gange har jeg simpelthen ikke tid og overskud til at det kan gå så hurtigt, som jeg gerne ville. Og det er ok.

Derfor har jeg også besluttet at målet ikke længere er 65 kg, men 70 kg. Det er en vægt, hvor jeg vil være slank og sund, men på ingen måde tynd eller gennemtrænet. Og det er fint. Ikke bare fint. Det er fantastisk. Så kan jeg altid se på om jeg har lyst til at træne endnu mere eller spise anderledes, når jeg har ligget på 70 kg nogle måneder og er blevet tilpas med den livsstil, der holder mig på dén vægt.

Det er søndag. Jeg har en hjemmelavet honningkage med smørcreme og syltetøj i køleskabet, som skal med til julefrokost om nogle timer. Jeg havde min veninde på besøg til en hyggelig, hyggelig aften igår og om lidt skal jeg ned og træne. Og det er juleferie. Jeg har det virkelig godt.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *