Skip to content

Min kærlighedsbog

Jeg har i anledning af det nye år tilladt mig selv at købe nye notesbøger. Den turkise er min bullet journal 2020 og den grønne er min kærlighedsbog.

Min egen værste fjende
Kærlighedsbogen har jeg købt, fordi jeg ikke behandler mig selv, så godt som jeg kunne. Nogle gange er jeg faktisk decideret led ved mig selv. Jeg slår mig selv i hovedet med alt det, som jeg ikke er god nok til og jeg kritiserer mit udseende og min måde at være på. Det dræner mig for energi og gør mig virkelig ked af det. Så jeg vil gerne prøve at arbejde lidt mere fokuseret på at elske mig selv. I tanke og i handling.

Forskellen på brug for og lyst til
Jeg købte egentlig den grønne bog med hensigten at skrive affirmationer til mig selv. Ting a la “Jeg er smuk, stærk og slank” og “Jeg har et stærkt netværk af familie og venner, der elsker mig og griber mig, hvis jeg falder”. Men så fik jeg det lyse indfald at prøve at fokusere på, hvad jeg her og nu egentlig kunne gøre for mig selv, så jeg fra dag til dag får det bedre. Hvad kan jeg gøre for at passe på mig selv? Sådan helt lavpraktisk? Og pludselig kunne jeg mærke, at jeg havde meget nemmere ved at få gjort nogle af de ting, jeg ellers ikke kunne tage mig sammen til. Jeg kan have en tendens til at lade mit indre barn bestemme lidt for meget og så bliver jeg mere og mere stresset over ting, som jeg burde få gjort, men barnet Sharangka nægter at tage sig af. Ved at spørge mig selv, hvad jeg kan gøre for mig selv i dag oplever jeg, at jeg nemmere kan skelne mellem “hvad jeg har lyst til” og “hvad jeg har brug for”. Lige pludselig bliver det nemmere at få ekspederet de praktiske ting som at tage opvasken, rydde op og lufte ud for resultatet er et hjem, der er rart at være i. Og jeg har brug for et rart hjem. Og det bliver nemmere at gå tidligt i seng, spise sundere, få mediteret osv. osv. For jeg gør det ikke fordi at “det bør man gøre”. Jeg gør det, fordi det faktisk var det, som jeg kunne mærke, at jeg havde brug for at gøre for mig i dag.

3 øvelser til bedre selvværd, selvtillid og tilfredshed
Udover at spørge mig selv hver morgen “Hvad kan du gøre for dig i dag?”, så lister jeg hver aften 3 ting op, som jeg er lykkedes med den dag og 3 ting, som jeg er taknemmelig for.

Ved at fokusere på, hvad jeg er lykkedes med, får jeg vendt fokus fra, hvor lang min to-do liste er til at anerkende, noget af det jeg fik gjort. Og det giver mig selvtillid. Især de ting, der var svære at få gjort 😀

Taknemmelighedsøvelsen hjælper mig med at se, hvad jeg har lige her og nu. Jeg kan godt blive fanget i fantasier om at mit liv bliver meget bedre i fremtiden, når x, y og z er faldet på plads. Men faktum er at livet foregår lige nu. Og jeg når aldrig til fremtiden – jeg er fanget i en lang række af nuer, så jeg kan lige så godt øve mig på at nyde det.

Så ja – jeg øver mig i at elske mig selv mere. Elske mig selv nok til at nå min drømmevægt. Elske mig selv nok til at holde vores hjem rent og ryddeligt. Elske mig selv nok til at sætte grænser. Elske mig selv nok til at sige min mening. Elske mig selv nok til at passe rigtig, rigtig godt på mig selv.

Leave a Reply

Your email address will not be published.