Operation 15 kg,  Selvudvikling og selvstændighed

Råd til trøstespiseren

Jeg har tabt mig 1/2 kg siden i går og kan derfor erklære at det virkede at kickstarte processen igen:) Dagen blev brugt på at ligge i sengen og se Prison Break, drikke en masse vand og kun spise, når jeg var sulten og om aftenen var jeg så til fødselsdagsmiddag, hvor jeg fik rigtig mad, vin og dessert.

I dag har jeg faktisk en del ting på programmet og kan ikke bare ligge i sengen og lade være med at spise mens jeg venter på, at dagen er overstået. Det interessante bliver om jeg også idag kan nøjes med at spise, når jeg er sulten.

Jeg er ret åben om at jeg prøver, at tabe mig og jeg møder derfor en masse søde mennesker, der kommer med velmenende råd om vægttab, som jeg simpelthen ikke kan bruge til noget. Det hjælper mig ikke, at skrælle gulerødder og sidde og gnave dem, når jeg læser eller at spise et æble, når jeg bliver rastløs. Eller at droppe smørret.

Jeg tror mange, som enten ikke selv spiser med følelserne eller bare ikke er bevidste om, at de gør det, fuldstændig overser at når nogle mennesker (som jeg) spiser lige lovlig meget kage og slik, så er det ikke bare sult eller sukkertrang, en dårlig vane eller uvidenhed om kost. Det er en måde at håndterer træthed, håbløshed, irritation, frustration, vrede, sorg, tristhed, rastløshed og nervøsitet på. At spise gulerødder gør ikke en døjt ved de følelser og de råd, man som trøstespiser kan bruge til noget handler derfor ikke så meget om madvaner, som om lære at sige nej, lære at passe på sig selv, få mere søvn, bruge sin kalender, komme af med bekendtskaber, der tager ens energi og omgås folk, der inspirerer og støtter en. Og nå ja, at droppe perfektionismen.

I går lavede jeg en to-do liste inden jeg gik i seng og den var med til at få mig op her til morgen. Så skal jeg ikke bruge min morgen med at være forvirret eller ubeslutsom, jeg ved præcis, hvad jeg skal have ordnet. Listen er ikke for lang dvs. at jeg bliver ikke træt bare ved tanken. Og så er der forhåbentlig energi og lyst til at få lidt mere fra hånden, når dagen har været en succes allerede kl. 15.00.

For mig gælder det, at den mentale energi jeg har brug for, når jeg skal tabe mig, kommer af ikke at lave for meget og at omgås med de rigtige mennesker.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *